Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji
Zagadnienie

II wojna światowa

Projekty

Projekt

„Zaraz, o czym to mówiono?” – poetycki wyraz doświadczeń więźnia obozu koncentracyjnego

autor Arkadiusz Kuciński 

Udostępniamy scenariusz lekcji pt. „Zaraz, o czym to mówiono?” – poetycki wyraz doświadczeń więźnia obozu koncentracyjnego, kartę pracy na temat rzeczywistości obozowej i życia w obozie koncentracyjnym, prezentację multimedialną na temat życia i twórczości Tadeusza Czajki, więźnia obozu koncentracyjnego na Majdanku, oraz na temat historii obozu koncentracyjnego na Majdanku (KL Lublin) autorstwa Arkadiusza Kucińskiego oraz wiersz autorstwa Tadeusza Czajki pt. Mówiono mi.

Projekt

Eksterminacja ludności w obozie Auschwitz-Birkenau na przykładzie losu Zofii Banaszczyk

autor Marzena Kusiak-Ryba, nauczyciel historii 

Prezentowany tutaj scenariusz lekcji jest inspirowany portalem www.edukacja.wojnaipamiec.pl. Udostępniamy: scenariusz lekcji pt. Eksterminacja ludności w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau z odniesieniami do losów więźniarki obozu Zofii Banaszczyk autorstwa Marzeny Kusiak-Ryba prezentację multimedialną na temat eksterminacji ludności w obozie koncentracyjnym Auschwitz-Birkenau z odniesieniami do losów więźniarki obozu Zofii Banaszczyk (do pobrania pod tym linkiem) Scenariusz powstał w […]

Projekt

Jednostka w wirach historii. Rozmowy. Losy indywidualne w uniwersalnym przekazie literatury faktu

autor Karolina Anna Kuta 

Nauczyciele, którzy wyrażą zainteresowanie, otrzymają propozycje scenariuszy zajęć na podstawie opublikowanych nagrań – do wykorzystania (według własnych modyfikacji) do przeprowadzenia lekcji (online lub realnych – w zależności od sytuacji szkoły) oraz egzemplarze omawianych książek (papierowych lub e-booków) do szkolnych bibliotek.Po odbyciu lekcji młodzież będzie mogła uczestniczyć w publicznych spotkaniach online live (trzy spotkania, kontynuujące tematy podjęte w nagraniach audiowizualnych i podczas lekcji) – dyskusji z pisarzami, reportażystami i reżyserami wykorzystującymi w swojej twórczości źródła historyczne, znającymi i ceniącymi metodę KARTYZarówno cykl czytań performatywnych, jak i nagrania spotkań młodzieży z ekspertami – na stałe zostaną umieszczone na kanale Youtube KARTY i będą promowanymi materiałami, gotowymi do wykorzystania w dowolnym momencie przez nauczycieli, młodzież oraz wszystkich zainteresowanych przedstawionymi tematami i publikacjami.

Projekt

Pamięć a historia. Doświadczenia Ośrodka KARTA. Losy byłych robotników przymusowych na rzecz Trzeciej Rzeszy – debata i prezentacja

 

W efekcie projektu pt. Relacje polsko-niemieckie w cieniu nazistowskiego systemu totalitarnego na przykładach z literatury faktu. Wybór z „Karty”, wydawnictwa i portali KARTY powstała seria filmów pt. Pamięć a historia. Doświadczenia KARTY. Losy byłych robotników przymusowych na rzecz Trzeciej Rzeszy

Projekt

Scenariusz zajęć pt. W czym tkwi istota wolności?

autor Dariusz Ślimak, nauczyciel historii, Niepubliczna Szkoła Podstawowa w Głotowie 

Prezentowany tutaj scenariusz lekcji jest inspirowany portalem www.edukacja.wojnaipamiec.pl. Udostępniamy: scenariusz lekcji pt. W czym tkwi istota wolności? autorstwa Dariusza Ślimak prezentację multimedialną na temat wolności pod linkiem: https://view.genial.ly/5fabf2ac325a010d281725cb/interactive-content-wolnosc Scenariusz powstał w ramach implementacji portalu www.edukacja.wojnaipamiec.pl finansowanej przez Fundację Pamięć, Odpowiedzialność i Przyszłość [EVZ] z Berlina, która wspierała powstanie portalu.

Powiązane zagadnienia

II wojna światowa wolność