Nauczanie na temat Holocaustu
autor
Facing History and Ourselvesopiekun
Facing History and Ourselveslokalizacja
BostonOpis projektu
Facing History and Ourselves (Stawianie czoła historii i samym sobie) istnieje już od ponad 30 lat. Swą główną siedzibę ma w Brooklinie (Massachusetts). Organizacja stawia sobie za cel angażowanie nauczycieli i uczniów wywodzących się z różnych środowisk i grup społecznych w badanie rasizmu, uprzedzeń i antysemityzmu w celu promowania rozwoju bardziej humanitarnego i świadomego społeczeństwa obywatelskiego. Zachęca nauczycieli i uczniów do analizy rasizmu, przesądów i antysemityzmu poprzez zapoznawanie się z historią XX wieku, zwłaszcza zbrodniami nazistowskimi, ludobójstwem i Holocaustem.
Celem działalności organizacji jest przede wszystkim podnoszenie kwalifikacji nauczycieli, zapoznawanie ich z nowoczesnymi technikami edukacyjnymi i metodami nauczania na temat tak trudnych i bolesnych spraw jak Holocaust, rasizm, antysemityzm czy inne uprzedzenia. Organizacja kładzie nacisk na wymiar moralny nauczania o tych problemach i na połączenie nauczania o przeszłości z kształtowaniem tolerancyjnych, otwartych i świadomych postaw obywatelskich w zróżnicowanych i wielokulturowych współczesnych społeczeństwach.
Facing History and Ourselves prowadzi ponad 40 różnych seminariów i warsztatów tematycznych dla nauczycieli i osób zaangażowanych w działalność edukacyjną w Stanach Zjednoczonych, Europie i Afryce, a także kilka seminariów w trybie on-line (e-learning).
Jednym z nich jest właśnie Facing History and Ourselves' “Holocaust and Human Behavior Online Seminar for International Educators”.
Punktem wyjścia seminarium jest pytanie o kwestie tożsamości i identyfikacji grupowej w dzisiejszym świecie. Następnie uczestnicy zastanawiają się nad problematyką przynależności grupowej i relacji między różnymi grupami w przeszłości. Dopiero w tej perspektywie prowadzący seminarium sugerują uczestnikom spojrzenie na problematykę antysemityzmu i rasizmu w konkretnym przypadku Niemiec w latach 30-tych, oraz prześledzenie jak kolejne etapy narastania nienawiści rasowej i dyskryminacji prowadziły do realizacji polityki pozbawiania Żydów podstawowych praw, a w konsekwencji realizacji planu ich całkowitego wymordowania, Holokaustu.
Następnie uczestnicy są konfrontowani z problematyką osądzenia przeszłości, kwestiami odpowiedzialności oraz pamięci i upamiętniania przeszłości. Prowadzący seminarium zwracają uwagę nauczycielom i pracownikom edukacji na konieczność powiązania w nauczaniu o Holocauście i antysemityzmie kwestii wartości, ocen moralnych i odpowiedzialności w dzisiejszym życiu codziennym i współczesnym społeczeństwie z problematyką historyczną.
Podczas seminarium Facing History prezentuje uczestnikom jak można wykorzystywać w codziennej pracy w szkole i placówkach edukacyjnych takie techniki nauczania jak praca i dyskusje w parach i małych grupach, analiza źródeł i dokumentów, analiza dzieł artystycznych, przygotowywanie prezentacji etc.
Facing History prowadzi swe zajęcia w oparciu o opracowane na własny użytek materiały edukacyjne, z których podstawowym jest podręcznik „Holocaust and Human Behavior” oraz scenariusze lekcyjne, ale także w oparciu o źródła pierwotne: dokumenty, wspomnienia, relacje. W zeszłym roku uczestnicy seminarium zajmowali się książką wspomnieniową Ocalałej Soni Weitz ”I Promised I Would Tell”, a później mieli możliwość uczestniczenia na żywo w telekonferencji z autorką.
Facing History organizuje kolejną, szóstą edycję seminarium internetowego na wiosnę 2010. Zgłoszenia będą przyjmowane od stycznia 2010. Uczestnictwo w seminarium jest darmowe, uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów.
Więcej informacji na temat seminarium, działalności Facing History and Ourselves, a także rozmaite materiały edukacyjne są dostępne na stronie internetowej organizacji: http://www.facinghistory.org
pm
Kontakt
Tanya Lubicz-Nawrocka
Admin. Assistant for Program Technology
Facing History and Ourselves
Brookline, MA
617-735-1643
[email protected]