Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji
Zagadnienie

Nazizm

Projekty

Napis Jedź z nami do Niemiec!! na warszawskim biurze werbunkowym Arbeitsamtu przy ul. Nowy Świat 68
Projekt

„Weiße Flecken-Białe plamy” — rozprawa z propagandą nazistowską

autor Agata Frank 

Zespół młodych Polaków i Niemców przygotowuje wydanie gazety, w której „odkryte” zostają największe przekłamania nazistowskiej prasy. Młodzież do wybranych przez siebie tematów przeszukiwała archiwa i przeprowadzała wywiady ze świadkami. Na podstawie zebranych informacji przygotowano artykuły prasowe na temat lokalnych wydarzeń z lat 1933-1945. Tematyka tekstów obejmowała osobiste historie i losy ludzi uwikłanych w okrucieństwa wojny – cierpienia prześladowania, pracę przymusową, opór przeciwko reżimowi, tragedię obozów pracy i koncentracyjnych oraz horror Zagłady. Opublikowane artykuły odsłaniają prawdę, zakrywaną przez nazistowską propagandę.

Projekt został zorganizowany przez inicjatywę młodzieżową STEP 21 z siedzibą w Hamburgu, we współpracy z Jugendpresse Deutschland e.V. i tygodnikiem DIE ZEIT i patronatem honorowym prezydenta Niemiec Horsta Köhlera. Mecenat nad projektem objęła Fundacja Erinnerung, Verantwortung und Zukunft.

""
Projekt

Imię zobowiązuje (Ein Name verpflichtet)

autor Hannelore Lutze 

Po zjednoczeniu Niemiec erfurcka Szkoła im. Wilhelma Hammanna miała zrezygnować z imienia swojego patrona…Nauczyciele i uczniowie zaczęli badać życie Hammanna, który będąc więźniem politycznym w Buchenwaldzie, zdołał uratować życie 904 dzieciom. Szkoła dzięki przeprowadzonym badaniom, zachowała jego imię.W ramach corocznych tygodni projektowych, uczniowie dziewiątych klas próbują odszukać i nawiązać kontakt z ówczesnymi dziećmi, uratowanymi przez patrona swojej szkoły.
Projekt pochodzi z partnerskiej strony „Lernen aus der Geschichte”.

""
Projekt

„Bagienni żołnierze” — Ruch oporu w obozach koncentracyjnych (Die Moorsoldaten — Widerstand in Konzentrationslagern)

autor Matthias Isecke-Vogelsang 

Uczniowie VII, VIII i IX klas szkół zasadniczych i specjalnych w Szlezwiku-Holsztynie, słuchają i śpiewają „Bagiennych żołnierzy” [Die Moorsoldaten], poznając historię Holokaustu i powstania pieśni.
Projekt pochodzi z partnerskiej strony: „Lernen aus der Geschichte”

Artykuły

Artykuł

Naziści na celowniku sprawiedliwości – recenzja

 

W tym roku nakładem Wydawnictwa MUZA ukazała się pozycja Donalda M. McKale „Naziści na celowniku sprawiedliwości”. Autor, profesor i wykładowca na Clemson University przedstawia wojenne i powojenne losy czołowych nazistów, którzy odpowiadali za wcielenie w życie „ostatecznego rozwiązania kwestii żydowskiej”.

28–01–2019 Monika Gomółka
Artykuł

Nauka i pseudonauka w służbie III Rzeszy

 

Trzy ostatnio wydane w Polsce książki pokazują skomplikowany obraz intelektualnych i pseudointelektualnych inspiracji nazizmu, oraz procesy wprzęgania nauki w aparat państwowej ideologii i terroru.

Paweł Mielczarek
Artykuł

Przemówienia z okazji rocznicy zamachu na Hitlera w Wilczym Szańcu (20 lipca 1944)

 

20 lipca 1944 to kluczowe wydarzenie dla ruchu upamiętniania oporu przeciwko narodowemu socjalizmowi. Od lat 1950-tych w dniu 20 lipca w Bonn i Berlinie mają miejsce uroczystości rocznicowe, podczas których reprezentanci Republiki Federalnej Niemiec, Kraju Związkowego Berlin i różne organizacje członków ruchu oporu i osób represjonowanych przypominają o oporze przeciwko władzy nazistów.

Agnieszka Kudełka