Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji
Zagadnienie

Polska Republika Ludowa

Projekty

Rodziny strajkujących przy bramie nr 2 Stoczni Gdańskiej
Projekt

Stocznia jest kobietą. Opowieści kobiet ze Stoczni Gdańskiej

autor Stowarzyszenie Arteria 

Ten edukacyjny projekt herstoryczny (z ang. “her story” – „jej historia”, w przeciwieństwie do “history” – „jego historia”) informuje o roli kobiet w historii Stoczni Gdańskiej, często pomijanej w akademickich, szkolnych oraz codziennych rozmowach. Efektem projektu jest bezpłatny audioprzewodnik, z którym można zwiedzać tereny dawnej Stoczni Gdańskiej słuchając narracji pracujących w niej kobiet. Wywiadów, których fragmenty tworzą nagranie, udzieliły i udzielili w większości emerytowane już pracownice i pracownicy zakładu. Projekt podejmował różne zagadnienia z obszaru praw człowieka. Wypowiedzi dawnych pracownic i pracowników dotykają wydarzeń w historii Polski, które pokazują, w jaki sposób ograniczano prawo do manifestacji i wolność słowa. Dotyczą także kwestii praw kobiet w kontekście macierzyństwa i pracy kobiet w PRLu i III RP.

Projekt

„System i patron”. Zakłady Cegielskiego w Poznaniu wobec historycznych przemian

autor leksandra Nowaczyk, Paulina Quandt, Jakub Traczewski 

Projekt powstał jako praca konkursowa w ramach ósmej edycji konkursu „Historia Bliska” [2003/2004] organizowanego przez Fundację im. Stefana Batorego oraz Ośrodek Karta (edycja ta nosiła tytuł: Spory o upamiętnienie przeszłości — pomniki, cmentarze, patroni). Troje uczniów gimnazjum pracowało w zespole, który odtworzył historię zmian patrona największego zakładu przemysłowego w regionie: H. Cegielski – Poznań. Autorzy projektu odwiedzili muzeum i bibliotekę zakładową, zebrali fotografie i dokumenty dotyczące zarówno powojennych, jaki i wcześniejszych dziejów fabryki, dotarli do byłych i obecnych pracowników zakładu, zanotowali ich relacje.

Autor X
Projekt

Młodzież redaguje „Sianowskie Zeszyty Historyczne”

autor Stanisław Kamiński, Sylwia Bagińska-Kijek 

Uczniowie sianowskiego gimnazjum i Zespołu Szkół z Dąbrowy pod opieką nauczycieli Stanisława Kamińskiego i Sylwii Bagińskiej-Kijek przygotowali dwie części „Sianowskich Zeszytów Historycznych”. Znalazły się w nich między innymi opowiadania pierwszych osadników, którzy dotarli na teren Sianowa po zakończeniu II wojny światowej. Prace nad książeczkami możliwe były dzięki dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej uzyskanej przez Towarzystwo Przyjaciół Ziemi Sianowskiej, w ramach konkursu „Edukacja patriotyczna dzieci i młodzieży”. Promocja wydawnictwa odbyła się 21 stycznia tego roku.

Artykuły

Artykuł

Przywrócić właściwe proporcje

 

W dyskusjach o historii w Polsce mamy do czynienia z przykładami „konstruowania” nowych obrazów II wojny światowej, wynikającymi z interesów politycznych i ideologicznych kanonów. Obrazy te nie mają większego związku z rzeczywistością historyczną, ani nawet ze zbiorową pamięcią – pisze Paweł Machcewicz.

16–03–2019 (pm)
Delegaci strajkujących zakładów pracy w Sali BHP Stoczni Gdańskiej im. Lenina
Artykuł

Drugi Sierpień (1988)

 

Fala strajków, która przeszła przez kraj w sierpniu 1988 r., pozostaje w cieniu Sierpnia ’80 r. Niesłusznie. To wówczas robotnicy Wybrzeża, Górnego Śląska i Stalowej Woli wbili ostatni gwóźdź do trumny komunizmu

Andrzej Grajewski