Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji
Termin

Powstanie warszawskie

(1 sierpnia — 2 października 1944) wystąpienie zbrojne Armii Krajowej, wsparte przez ludność miasta, w celu wyzwolenia stolicy, zorganizowane w ramach akcji „Burza” i połączone z ujawnieniem się najwyższych struktur Polskiego Państwa Podziemnego. Od strony militarnej było wymierzone przeciwko Niemcom, jednak jego głównym celem była próba ratowania powojennej suwerenności, poprzez odtworzenie — w obliczu zbliżania się do Warszawy wojsk radzieckich — legalnych władz państwowych. Powstanie rozpoczęło ok. 23 tys. żołnierzy (tylko 10% z nich było uzbrojonych) szturmem na rozrzucone po całym mieście niemieckie punkty oporu; siłami powstańczymi dowodził komendant okręgu warszawskiego AK płk Antoni Chruściel („Monter”). Od 5 sierpnia Niemcy rozpoczęli natarcie na Woli i Ochocie w celu otwarcia tras komunikacyjnych ze wschodu na zachód, 5–6 sierpnia zdobyli Wolę i odcięli Stare Miasto od Śródmieścia, wymordowali ok. 40 tys. osób cywilnych; 4–11 sierpnia opanowali Ochotę i tu również dokonali rzezi ludności; następne uderzyli na Stare Miasto (szturm generalny od 19 sierpnia). Od 25 sierpnia do 1 września trwała ewakuacja obrońców Starego Miasta kanałami do Śródmieścia i na Żoliborz. Po zajęciu dzielnicy Niemcy wymordowali część ludności cywilnej, resztę wysłali do obozu w Pruszkowie. 3–6 września oddziały niemieckie wyparły powstańców z Powiśla, od 5 września atakowały Śródmieście, a od 24 września Mokotów. 26 września część obrońców Mokotowa przeszła kanałami do Śródmieścia, reszta następnego dnia skapitulowała; 30 września poddał się Żoliborz; jako ostatnie — 2 października — Śródmieście. Układ kapitulacyjny zapewniał powstańcom prawa kombatanckie, zabraniał stosowania wobec ludności cywilnej odpowiedzialności zbiorowej. Oddziały powstańcze opuściły Warszawę 5 października; ludność cywilną ewakuowano do obozu przejściowego w Pruszkowie, później rozesłano do różnych miejscowości na terenie GG, część młodzieży i powstańców wywieziono do obozów pracy i obozów koncentracyjnych. Powstanie trwało 63 dni. Straty po stronie polskiej to 10 tys. zabitych powstańców, 7 tys. zaginionych, 5 tys. ciężko rannych oraz 150–200 tys. ofiar spośród ludności cywilnej; po stronie niemieckiej 18 tys. zabitych i ok. 25 tys. rannych żołnierzy.

Projekty

Projekt

„Był to kondukt samych starszych kobiet i dzieci…” Exodus ludności z popowstańczej Warszawy

autor Anna Kempa, Nina Mierowska, Anna Tustanowska 

Projekt powstał w ramach IX edycji konkursu edycji Fundacji im. Stefana Batorego oraz Ośrodka Karta poświęconego historii bliskiej [2004-2005] — zatytułowanej „Codzienność w czasie przełomu 1944–45”. Uczniowie warszawskiego liceum przyglądali się życiu codziennemu widzianemu z perspektywy przymusowej migracji, której zostali poddani mieszkańcy Warszawy jesienią 1944 po upadku powstania. Spotkali się z osobami, które przeżyły tamte wydarzenia. Z ich opowieści wyłania się obraz zagłady i odrodzenia zniszczonego miasta.

Projekt

Nina_innahistoria, czyli o historii na Instagramie

autor Ewa Jarosz, Jacek Kadaj, Iga Łapińska i Nina Karolina Nowakowska 

Zacznijmy od początku, czyli chyba od nas: czworga ludzi, którzy mądrą decyzją organizatorek FilmHacku stali się zespołem. Nina, Ewa, Iga i Jacek – trochę na wyrost nazwaliśmy się Cewet Tow, co po hebrajsku znaczy „dobra drużyna”. Choć, prawdę mówiąc, wcale nie byliśmy pewni, czy w warunkach hackathonowej gorączki i przymusowego pandemicznego oddzielenia zdołamy naprawdę stać się drużyną – a co dopiero dobrą. W końcu prawie się nie znaliśmy: Jacek i Nina zgłosili się do konkursu niezależnie, Ewa i Iga – razem. Ośrodek Karta dobrał cztery osoby na zasadzie dopełniania kompetencji i tak się zaczęło.

""
Projekt

Powstanie warszawskie i akcja „Burza” na Zamojszczyźnie

autor Mirosław Piotrowski 

Tematyka Powstania Warszawskiego i planu „Burza” jest w sposób niedostateczny omawiana w gimnazjum. W podręczniku szkolnym znajduje się niewiele informacji o tych wydarzeniach. Rocznica wybuchu powstania przypada na okres wakacji i nie jest obchodzona w szkołach. W związku z tym postanowiliśmy w sposób bardziej szczegółowy i przede wszystkim atrakcyjny dla współczesnej młodzieży przypomnieć o walce Polaków o wolną i suwerenną Polskę.

Powiązane zagadnienia

Walka zbrojna i opór społeczny

Artykuły

Powstanie Warszawskie: Żołnierze porucznika Wacława Zagórskiego "Lecha" (późniejszy Batalion II "Lecha Grzybowskiego") Batalionu "Chrobry II" przed fabryką zapalników Deringa (była siedziba Judenratu) na ulicy Grzybowskiej 26/28 na Woli, prawdopodobnie 1 lub 2 sierpnia. Źródło nr. 1 podaje budynek jako fabrykę Kamlera na ulicy Dzielnej 72, ale nie zgadza to sie z numerem domu "26" widocznym na zdjeciu.
Artykuł

Powstanie Warszawskie i „Solidarność” z perspektywy rosyjskich historyków

 

Podczas II seminarium w ramach projektu „Klioterapia – zgłębianie historii w przestrzeni postsowieckiej jako droga do zrozumienia i współpracy”, poświęconego stosunkom polsko-rosyjskim oraz wzajemnemu postrzeganiu się obu narodów na polu pamięci historycznej, po wystąpieniu prof. Albiny Noskowej miała miejsce następująca debata dotycząca gł. powstania warszawskiego i „Solidarności”.

Tekst pochodzi z parterskiej strony „Uroki istorii”.

16–03–2019 Tłumaczenie: Kamila Laśkiewicz
Artykuł

Przywrócić właściwe proporcje

 

W dyskusjach o historii w Polsce mamy do czynienia z przykładami „konstruowania” nowych obrazów II wojny światowej, wynikającymi z interesów politycznych i ideologicznych kanonów. Obrazy te nie mają większego związku z rzeczywistością historyczną, ani nawet ze zbiorową pamięcią – pisze Paweł Machcewicz.

(pm)
Artykuł

Rosja — Polska. Jak powinniśmy pamiętać naszą przeszłość?

 

II seminarium w ramach projektu „Klioterapia – zgłębianie historii w przestrzeni postsowieckiej jako droga do zrozumienia i współpracy” było poświęcone stosunkom polsko-rosyjskim oraz wzajemnemu postrzeganiu się obu narodów na polu pamięci historycznej.

Tekst pochodzi z parterskiej strony „Uroki istorii”.

Portal "Uroki Istorii", tłum. Kamila Laśkiewicz