Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji
Projekt

Przejdź do historii, czyli poszukaj tobołka ze skarbem

autor
Michał Szymański, Miguel Nieto, Krzysztof Jastrząb, Angelika Cebula

Opis projektu

Przedstawiamy jedną z koncepcji filmu interaktywnego, która powstała w ramach FilmHack czyli Filmowego Hackathonu Historycznego w maju-czerwcu 2020. Więcej na temat hackathonu można przeczytać tutaj.

Koncepcję tę stworzył Zespół Przejdź-do-historii, który tworzą: Michał Szymański (odpowiedzialny za scenariusz, reżyseria), Miguel Nieto (scenariusz, operator kamery), Krzysztof Jastrząb (scenariusz, udźwiękowienie) oraz Angelika Cebula (scenariusz, UX).

Wprowadzenie:

Film interaktywny „Przejdź do Historii” ma na celu zapoznanie młodego odbiorcy z życiem codziennym i wybranymi ważnymi wydarzeniami historycznymi dotyczącymi miejscowości Mordy, w której w l. 1918-1939 żyła obok siebie ludność polska i żydowska.

Zarys fabuły:

Akcja zaczyna się w 1920 roku (wojna polsko-bolszewicka) od ukrycia ważnego dokumentu, następnie widz-odbiorca przenoszony jest do roku 1932, w którym to roku dwoje młodych mieszkańców Mordów dowiaduje się o pewnej lokalnej tajemnicy.

Bohaterami filmu jest Mosze (Żyd) i i Irenka (Chrześcijanka), szesnastoletni mieszkańcy Mordów.

Odbiorca może wybrać z czyjej perspektywy chce poznać dalszą historię,  przechodzi cały film uczestnicząc w wydarzeniach jako wybrana postać. Część materiału historycznego jest wspólna dla obu postaci, a część dotyczy tylko jednego wybranego bohatera.

Osią fabularną filmu jest poszukiwanie tajemniczego tobołka ukrytego w 1920 roku w okolicach majątku Przewłockich. Szukając kolejnych wskazówek, prowadzących do „skarbu”, odkrywamy różne fakty z historii Mordów w latach 1920-1932, dotyczących zarówno mieszkańców majątku Przewłockich jak i społeczności żydowskiej.

Bohaterowie:

Mosze prowadzi warsztat rymarsko-szewski, mieszka z matką i ojcem, inwalidą wojennym z 1920 r. Irenka jest córką zarządcy majątku. Irenka dostaje od H. Przewłockiego polecenie udania się do rymarza – Mosze, z połówką fotografii. Mosze odczytuje napis w jidysz na odwrocie fotografii („Wejdź na stare drzewo”) i razem z Irenką odkrywają kolejne wskazówki prowadzące do rozwiązania zagadki.

Odbiorcy:

To film dla młodzieży w wieku 16-18 lat. Przeznaczony przede wszystkim dla fanów historii (choć ze wstępnych badań wynika, że angażuje także młodzież niezainteresowaną tym przedmiotem w szkole). Nasi odbiorcy lubią oglądać filmy i seriale na Netfliksie – thrillery, kryminały. Lubią mieć wpływ na to, co oglądają. Na co dzień korzystają ze smartfona oraz laptopa. Są otwarci na historie opowiadane z perspektywy osoby o większym doświadczeniu.

Poprzez film ukazujemy skutki bierności wobec dyskryminacji i szerzenia podziałów. Z ideologią może przegrać każdy. Bez względu na pochodzenie, narodowość czy przekonania.

Odbiorca sprawdzi swój poziom empatii. Poprzez opowieść nasz bohater nakłoni go do zastanowienia się nad niszczącym działaniem ideologii.

Punkt wyjścia i planowane środki realizacyjne:

  • Klikalna makieta (prototyp)
  • W warstwie wizualnej historia zawiera nakręcone materiały filmowe połączone z animacjami, archiwaliami, wszystko to pozwoli zobaczyć miejsce akcji w technologii 3600, a elementy poboczne w postaci hipertekstu przybliżą tło historyczne i społeczne, w jakim znajdują się bohaterowie.
  • Film składać się będzie z szeregu scen aktorskich, archiwaliów z różnych źródeł, hipertekstowych elementów, grafiki komputerowej, muzyki i efektów dźwiękowych z fonotek.
  • Film jest dedykowany odtwarzaniu go na komputerze oraz tablecie jako strona www. Planowane jest również rozszerzenie działania na platformy mobilne.

Korzyści dla odbiorcy:

Czego dowie się z filmu młody odbiorca?

Odbiorca zyskuje wiedzę historyczną przy okazji prowadzonych poszukiwań „skarbu”, czyli przechodzenia kolejnych kroków. Zdobywa informacje o ludziach i wydarzeniach związanych z Mordami.

Celem edukacyjnym jest opowiedzenie o wydarzeniu związanym z przemysłem, gospodarką – a więc codziennym aspektem funkcjonowania społeczności Mordów.

Zapraszamy do odsłuchania rozmowy z twórcami tej koncepcji, w której opowiadają o swojej pracy twórczej, inspiracjach i wnioskach z hackathonu.