Projekt

Jednostka w wirach historii. Rozmowy. Losy indywidualne w uniwersalnym przekazie literatury faktu

autor Karolina Anna Kuta 

Nauczyciele, którzy wyrażą zainteresowanie, otrzymają propozycje scenariuszy zajęć na podstawie opublikowanych nagrań – do wykorzystania (według własnych modyfikacji) do przeprowadzenia lekcji (online lub realnych – w zależności od sytuacji szkoły) oraz egzemplarze omawianych książek (papierowych lub e-booków) do szkolnych bibliotek.Po odbyciu lekcji młodzież będzie mogła uczestniczyć w publicznych spotkaniach online live (trzy spotkania, kontynuujące tematy podjęte w nagraniach audiowizualnych i podczas lekcji) – dyskusji z pisarzami, reportażystami i reżyserami wykorzystującymi w swojej twórczości źródła historyczne, znającymi i ceniącymi metodę KARTYZarówno cykl czytań performatywnych, jak i nagrania spotkań młodzieży z ekspertami – na stałe zostaną umieszczone na kanale Youtube KARTY i będą promowanymi materiałami, gotowymi do wykorzystania w dowolnym momencie przez nauczycieli, młodzież oraz wszystkich zainteresowanych przedstawionymi tematami i publikacjami.

Projekt

Ludzie ze znakami „P” i „OST”

autor Alina Ślimak 

OPIS REALIZACJI LEKCJI na temat polityki III Rzeszy wobec Polaków i Rosjan, ze szczególnym uwzględnieniem ludności cywilnej, robotników przymusowych, na terenach II RP, jako wprowadzenie do projektu na temat robotników przymusowych w Prusach Wschodnich.

Projekt

Wykorzystanie jeńców wojennych jako robotników przymusowych w III Rzeszy – na przykładzie losu jeńców Stalagu IB Hohenstein

autor Jakub Kosakowski, Alina Ślimak 

W ramach projektu powstała strona internetowa i konspekt zajęć edukacyjnych (do pobrania po prawej stronie) na temat wykorzystania jeńców wojennych jako robotników przymusowych w III Rzeszy – na przykładzie losu jeńców Stalagu IB Hohenstein.

Projekt

Kartka pamięci

autor Alina Ślimak 

Na podstawie biografii i materiałów dotyczących Janiny Haliny Głowackiej z portalu edukacja.wojnaipamiec.pl stworzona została Kartka pamięci Janiny Haliny Głowackiej, robotnicy wywiezionej do pracy przymusowej w okolice Berlina, w głąb Rzeszy.

Projekt

Nina_innahistoria, czyli o historii na Instagramie

autor Ewa Jarosz, Jacek Kadaj, Iga Łapińska i Nina Karolina Nowakowska 

Zacznijmy od początku, czyli chyba od nas: czworga ludzi, którzy mądrą decyzją organizatorek FilmHacku stali się zespołem. Nina, Ewa, Iga i Jacek – trochę na wyrost nazwaliśmy się Cewet Tow, co po hebrajsku znaczy „dobra drużyna”. Choć, prawdę mówiąc, wcale nie byliśmy pewni, czy w warunkach hackathonowej gorączki i przymusowego pandemicznego oddzielenia zdołamy naprawdę stać się drużyną – a co dopiero dobrą. W końcu prawie się nie znaliśmy: Jacek i Nina zgłosili się do konkursu niezależnie, Ewa i Iga – razem. Ośrodek Karta dobrał cztery osoby na zasadzie dopełniania kompetencji i tak się zaczęło.