Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji
Zagadnienie

Jeńcy więźniowie robotnicy przymusowi

Projekty

Napis Jedź z nami do Niemiec!! na warszawskim biurze werbunkowym Arbeitsamtu przy ul. Nowy Świat 68
Projekt

„Weiße Flecken-Białe plamy” — rozprawa z propagandą nazistowską

autor Agata Frank 

Zespół młodych Polaków i Niemców przygotowuje wydanie gazety, w której „odkryte” zostają największe przekłamania nazistowskiej prasy. Młodzież do wybranych przez siebie tematów przeszukiwała archiwa i przeprowadzała wywiady ze świadkami. Na podstawie zebranych informacji przygotowano artykuły prasowe na temat lokalnych wydarzeń z lat 1933-1945. Tematyka tekstów obejmowała osobiste historie i losy ludzi uwikłanych w okrucieństwa wojny – cierpienia prześladowania, pracę przymusową, opór przeciwko reżimowi, tragedię obozów pracy i koncentracyjnych oraz horror Zagłady. Opublikowane artykuły odsłaniają prawdę, zakrywaną przez nazistowską propagandę.

Projekt został zorganizowany przez inicjatywę młodzieżową STEP 21 z siedzibą w Hamburgu, we współpracy z Jugendpresse Deutschland e.V. i tygodnikiem DIE ZEIT i patronatem honorowym prezydenta Niemiec Horsta Köhlera. Mecenat nad projektem objęła Fundacja Erinnerung, Verantwortung und Zukunft.

Eleanor Roosevelt z Powszechną deklaracją praw człowieka
Projekt

Projekt antyrasistowski dla bezrobotnej młodzieży (Antirassismus-Projekt für arbeitslose Jugendliche)

autor dr Michael Düsing, Heike Liebsch 

Od roku 1998 młodzi ludzie bez pracy w ramach nauki zawodu “specjalista w dziedzinie usług w zakresie informacji i mediów” badają historię Żydów w swoim ojczystym powiecie Freiberg oraz w sąsiadujących z nim miastach czeskich. Do ich zadań należy obok pracy w archiwum i spotkań ze świadkami historii również opieka nad cmentarzami żydowskimi w Saksonii i Północnych Czechach wraz z ich dokumentacją.
Projekt pochodzi z partnerskiej strony „Lernen aus der Geschichte”.

Projekt

Los wschodnioeuropejskich robotników przymusowych i więźniów w Wolfenbüttel

autor Peter Maibach i Wilfried Knauer Grupa wiekowa: gimnazjaliści 

Grupa młodzieży z gimnazjum im. Theodora-Heuss w Wolfenbüttel postanawia zgromadzić informacje o robotnikach przymusowych i więźniach zamordowanych czasie wojny w lokalnym więzieniu prze hitlerowski wymiar sprawiedliwości. Na podstawie archiwalnych dokumentów i poszukiwań internetowych powstaje baza danych. Po spotkaniu z byłymi więźniami podczas obchodów 60. rocznicy wyzwolenia więzienia prace są kontynuowane.
Projekt pochodzi z partnerskiej strony „Lernen aus der Geschichte”

Artykuły