Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji
Zagadnienie

Życie codzienne podczas okupacji niemieckiej

Projekty

Deklaracja Praw Człowieka
Projekt

Ludzie z Brettheim (Die Männer von Brettheim)

autor Friedrich Braun, Thilo Pohle 

Uczniowie wraz z nauczycielem filmują historię wioski Brettheim. W filmie świadkowie opowiadają o powieszeniu trzech mieszkańców wioski przez SS w ostatnich dniach wojny. We współpracy z rosyjskimi i amerykańskimi uczniami powstały w międzyczasie rosyjska i angielska wersja filmu. Jako część wystawy objazdowej film prezentowany jest w Europie, Ameryce i Kanadzie.Opis projektu pochodzi z patnerskiej strony „Lernen aus der Geschichte”

Projekt

Wędrówki historyczne w poszukiwaniu śladów II wojny światowej. Podhorce i okolice

autor Brabara Dubiel 

Projekt został zrealizowany w ramach konkursu ogłoszonego w 2005 roku przez Ośrodek KARTA i Fundację PZU, pt. „Wojna: okupacje, opór, ludobójstwo, wysiedlenia — na Zamojszczyźnie” (II nagroda). Poświęcony jest poznawaniu historii regionu podczas II wojny. Młodzież dzieli się na kilka grup, z których każda przeprowadza inne działania (rozmowy ze świadkami, gromadzenie wiedzy historycznej, przygotowanie trasy wycieczki itd.), odbywa także objazd po lokalnych miejscach pamięci ( w tym ― odwiedza obóz w Bełżcu). Na podstawie zebranych doświadczeń, wiedzy i dokumentów powstaje prezentacja multimedialna oraz przewodnik historyczny.

""
Projekt

„Odnaleziona przeszłość…” — Pamiętniki Wacławy Drymel z Zielonki (1939-1945)

autor Aneta Rawska, Grzegorz Dudzik (koordynator projektów historycznych Stowarzyszenia „Porozumienie dla Zielonki”), Urszula Wysocka 

Po blisko 70 latach wojenny pamiętnik Wacławy Drymelto niezwykłe świadectwo o codziennym życiu mieszkańców Zielonki w latach 1939-1945, o relacjach i postawach społecznych tego okresu. Młodzież z Zespołu Szkół im. Prezydenta I opracowała i opublikowała dziennik pani Wacławy, uzyskując przy tym szansę na spojrzenie na tragedię wojny i okupacji oczyma nastoletniej dziewczyny.

Projekt

Moje wielokulturowe miasto

autor Fundacja Civis Polonus, Fundacja U siebie 

Film „Moje wielokulturowe miasto” o Sokołowie Podlaskim był kontynuacją projektu „Mapa mojego wielokulturowego miasta”. Tworzenie filmu poprzedziły warsztaty dla młodzieży, podczas których animatorzy wprowadzali młodzież w historię codzienności wielokulturowego Sokołowa. Projekt wieńczyła promocja filmu podczas festiwalu filmów o tematyce żydowskiej. Efektem projektu było obok filmu o wielokulturowym uzupełnienie multimedialnej mapy o nowe świadectwa historyczne.

Głuchołazy - miasto w Polsce w województwie opolskim, w powiecie nyskim.
Projekt

Sytuacja Polaków podczas II wojny światowej — w historycznej perspektywie Głuchołaz

autor Beata Węgrzyn 

W ramach akcji „Nauczyciel z klasą” realizowany był w Szkole Podstawowej nr 2 im.Józefa Wybickiego w Głuchołazach projekt edukacyjny dotyczący tematyki realiów życia pod okupacją podczas II wojny światowej i polityki eksterminacji Polaków i Żydów, realizowanej przez niemieckiego okupanta.

Projekt

„Jestem kronikarzem rodzinnym”. Wojenne losy rodzin wrocławskich gimnazjalistów

autor Anna Chochowska 

Uczniowie klas 3 wrocławskiego gimnazjum poszukują wśród swoich krewnych, sąsiadów i znajomych osób, które przeżyły II wojnę. Rozmawiają z nimi, spisują ich relacje i z pomocą nauczycielki je opracowują. Następnie przygotowują w szkole wystawę poświęconą wojennym losom swoich bliskich.

Projekt

Guty Bujno. Pamięć wojny nadal dzieli mieszkańców mazowieckiej wsi

autor Magdalena Mioduszewska 

Uczennica warszawskiego liceum odwiedzająca mazowiecką wieś Guty Bujno trafiła na ślady tajemnic z czasów wojny. Pomimo prób, nie udaje się jej uzyskać odpowiedzi na wiele pytań. Okazuje się bowiem, że mimo upływu 60 lat skutki podziałów z lat II wojny, kiedy to część mieszkańców współpracowała z okupującymi te tereny Sowietami, a część wspierała walczącą z nimi Armię Krajową, tkwią w świadomości ludzi do dzisiaj i dają o sobie znać w postaci zmowy milczenia na temat przeszłości.

Artykuły

Artykuł

„Gdy jednego okupanta zastępuje drugi…”

 

Data 22 czerwca 1941 roku w świadomości historycznej Polaków praktycznie nie funkcjonuje, ale wydarzenia z nią związane stanowią ważny element pamięci narodowej. Wybuch wojny niemiecko-radzieckiej pociągną za sobą nowe ofiary i przysporzył cierpień społeczeństwu na ziemiach wschodnich II Rzeczypospolitej określanych mianem Kresów.
Artykuł został napisany dla niemieckiego portalu „Lernen aus der Geschichte” i został opublikowany tutaj.

16–03–2019 dr Maciej Wyrwa