Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji
Zagadnienie

Życie codzienne podczas okupacji niemieckiej

Projekty

Projekt

„Jestem kronikarzem rodzinnym”. Wojenne losy rodzin wrocławskich gimnazjalistów

autor Anna Chochowska 

Uczniowie klas 3 wrocławskiego gimnazjum poszukują wśród swoich krewnych, sąsiadów i znajomych osób, które przeżyły II wojnę. Rozmawiają z nimi, spisują ich relacje i z pomocą nauczycielki je opracowują. Następnie przygotowują w szkole wystawę poświęconą wojennym losom swoich bliskich.

""
Projekt

„Odnaleziona przeszłość…” — Pamiętniki Wacławy Drymel z Zielonki (1939-1945)

autor Aneta Rawska, Grzegorz Dudzik (koordynator projektów historycznych Stowarzyszenia „Porozumienie dla Zielonki”), Urszula Wysocka 

Po blisko 70 latach wojenny pamiętnik Wacławy Drymelto niezwykłe świadectwo o codziennym życiu mieszkańców Zielonki w latach 1939-1945, o relacjach i postawach społecznych tego okresu. Młodzież z Zespołu Szkół im. Prezydenta I opracowała i opublikowała dziennik pani Wacławy, uzyskując przy tym szansę na spojrzenie na tragedię wojny i okupacji oczyma nastoletniej dziewczyny.

Projekt

Guty Bujno. Pamięć wojny nadal dzieli mieszkańców mazowieckiej wsi

autor Magdalena Mioduszewska 

Uczennica warszawskiego liceum odwiedzająca mazowiecką wieś Guty Bujno trafiła na ślady tajemnic z czasów wojny. Pomimo prób, nie udaje się jej uzyskać odpowiedzi na wiele pytań. Okazuje się bowiem, że mimo upływu 60 lat skutki podziałów z lat II wojny, kiedy to część mieszkańców współpracowała z okupującymi te tereny Sowietami, a część wspierała walczącą z nimi Armię Krajową, tkwią w świadomości ludzi do dzisiaj i dają o sobie znać w postaci zmowy milczenia na temat przeszłości.

Deklaracja Praw Człowieka
Projekt

Ludzie z Brettheim (Die Männer von Brettheim)

autor Friedrich Braun, Thilo Pohle 

Uczniowie wraz z nauczycielem filmują historię wioski Brettheim. W filmie świadkowie opowiadają o powieszeniu trzech mieszkańców wioski przez SS w ostatnich dniach wojny. We współpracy z rosyjskimi i amerykańskimi uczniami powstały w międzyczasie rosyjska i angielska wersja filmu. Jako część wystawy objazdowej film prezentowany jest w Europie, Ameryce i Kanadzie.Opis projektu pochodzi z patnerskiej strony „Lernen aus der Geschichte”

Projekt

Moje wielokulturowe miasto

autor Fundacja Civis Polonus, Fundacja U siebie 

Film „Moje wielokulturowe miasto” o Sokołowie Podlaskim był kontynuacją projektu „Mapa mojego wielokulturowego miasta”. Tworzenie filmu poprzedziły warsztaty dla młodzieży, podczas których animatorzy wprowadzali młodzież w historię codzienności wielokulturowego Sokołowa. Projekt wieńczyła promocja filmu podczas festiwalu filmów o tematyce żydowskiej. Efektem projektu było obok filmu o wielokulturowym uzupełnienie multimedialnej mapy o nowe świadectwa historyczne.

Projekt

Pamięć a historia. Doświadczenia Ośrodka KARTA. Co dla współczesnych relacji polsko-niemieckich niosą wspomnienia wojenne?

autor Agnieszka Kudełka 

W efekcie projektu seria filmów pt. Relacje polsko-niemieckie w cieniu nazistowskiego systemu totalitarnego na przykładach z literatury faktu. Wybór z „Karty”, wydawnictwa i portali KARTY powstała seria filmów pt. Pamięć a historia. Doświadczenia Ośrodka KARTA. Co dla współczesnych relacji polsko-niemieckich niosą wspomnienia wojenne?

Projekt

Pamięć a historia. Doświadczenia Ośrodka KARTA. Jedno miejsce – dwie ojczyzny? Polacy i Niemcy w XX wieku

autor Agnieszka Kudełka 

W efekcie projektu pt. Relacje polsko-niemieckie w cieniu nazistowskiego systemu totalitarnego na przykładach z literatury faktu. Wybór z „Karty”, wydawnictwa i portali KARTY powstała seria filmów pt. Pamięć a historia. Doświadczenia Ośrodka KARTA. Jedno miejsce – dwie ojczyzny? Polacy i Niemcy w XX wieku

Projekt

Pamięć a historia. Doświadczenia Ośrodka KARTA. Wspomnienia z młodości czyli życie w cieniu totalitaryzmu

autor Agnieszka Kudełka 

W efekcie projektu pt. Relacje polsko-niemieckie w cieniu nazistowskiego systemu totalitarnego na przykładach z literatury faktu. Wybór z „Karty”, wydawnictwa i portali KARTY powstał film pt. Pamięć a historia. Doświadczenia KARTY. Wspomnienia z młodości czyli życie w cieniu totalitaryzmu.

Głuchołazy - miasto w Polsce w województwie opolskim, w powiecie nyskim.
Projekt

Sytuacja Polaków podczas II wojny światowej — w historycznej perspektywie Głuchołaz

autor Beata Węgrzyn 

W ramach akcji „Nauczyciel z klasą” realizowany był w Szkole Podstawowej nr 2 im.Józefa Wybickiego w Głuchołazach projekt edukacyjny dotyczący tematyki realiów życia pod okupacją podczas II wojny światowej i polityki eksterminacji Polaków i Żydów, realizowanej przez niemieckiego okupanta.

Projekt

Wędrówki historyczne w poszukiwaniu śladów II wojny światowej. Podhorce i okolice

autor Brabara Dubiel 

Projekt został zrealizowany w ramach konkursu ogłoszonego w 2005 roku przez Ośrodek KARTA i Fundację PZU, pt. „Wojna: okupacje, opór, ludobójstwo, wysiedlenia — na Zamojszczyźnie” (II nagroda). Poświęcony jest poznawaniu historii regionu podczas II wojny. Młodzież dzieli się na kilka grup, z których każda przeprowadza inne działania (rozmowy ze świadkami, gromadzenie wiedzy historycznej, przygotowanie trasy wycieczki itd.), odbywa także objazd po lokalnych miejscach pamięci ( w tym ― odwiedza obóz w Bełżcu). Na podstawie zebranych doświadczeń, wiedzy i dokumentów powstaje prezentacja multimedialna oraz przewodnik historyczny.

Artykuły

Artykuł

„Gdy jednego okupanta zastępuje drugi…”

 

Data 22 czerwca 1941 roku w świadomości historycznej Polaków praktycznie nie funkcjonuje, ale wydarzenia z nią związane stanowią ważny element pamięci narodowej. Wybuch wojny niemiecko-radzieckiej pociągną za sobą nowe ofiary i przysporzył cierpień społeczeństwu na ziemiach wschodnich II Rzeczypospolitej określanych mianem Kresów.
Artykuł został napisany dla niemieckiego portalu „Lernen aus der Geschichte” i został opublikowany tutaj.

16–03–2019 dr Maciej Wyrwa