Uczyć się z historii — doświadczenia totalitaryzmów XX wieku

Platforma publikacji projektów edukacyjnych poświęconych historii Polski i jej sąsiadów w XX wieku oraz prawom człowieka

Przejdź do nawigacji

„Polska codzienność 1944–56”

Rok 1945 to w powszechnej świadomości moment zakończenia II wojny światowej i mimo trwającego jeszcze oporu — zainstalowania w całej Polsce władzy komunistycznej, 1956 to rok przełomu, koniec stalinizmu. Jedenaście lat codzienności zdominowanej przez ideologię. Jak wpływała na sferę życia rodzinnego i prywatnego. Kim się było: we własnym poczuciu i przekonaniu, w rodzinie, w zakładzie pracy, w organizacji, w partii, wobec społeczeństwa. Sylwetki twórców i przeciwników systemu, „zwykłych” ludzi, którym ta nowa rzeczywistość — terroru, ale także radykalnych przemian gospodarczych, społecznych i kulturowych — przyniosła szansę awansu, rozwoju lub przeciwnie — niszczyła życie, wyrzucała ich na margines.

Co składa się na codzienność: rodzina, dom, praca, nauka, aktywność społeczna i polityczna, kontakty z innymi ludźmi, wychowywanie dzieci, rozrywka, hobby. To co człowiek myśli, o czym marzy, co czuje, w co wierzy. To co je, w co się ubiera, co ma w domu, co może kupić w sklepie, co widzi na ulicy. To jak żyje, jak pracuje, jak świętuje, odpoczywa. Co wybiera, czego się boi, z czym się zmaga, do czego dąży…

Początek: 1996-09-01

Zakończenie: 1997-06-11

Anons I edycji konkursu

  

Instrukcja I edycji konkursu

  

Komunikat jury I edycji konkursu